Batterifabriken i Skellefteå kan överleva. I amerikanska tech-händer. Ointresset från den etablerade bilindustrin är en högljudd varning för hela Europas verkstadsindustri.
Den tänkta köparen amerikanska batteribolaget Lyten har en rad likheter med Northvolt, både vad gäller tid, plats och bakgrund. Båda bolagen startade för tio år sedan. Båda har sitt ursprung i Kalifornien och har nära kopplingar till Tesla och Sverige. I Lyten är medgrundare och ordförande svensken Lars Herlitz.
Skillnaden är att Lyten är ett forskningsbolag som startade batteritillverkning – medan Northvolt försökte göra allt samtidigt. Lyten har också en bredare grupp ägare i både Stellantis, Honeywell, Fedex och Walbridge.
Bilindustrin visar strupen
Mest talande och varnande är kanske ändå att ingen av de stora europeiska biljättarna köper Northvolt. De som så har så bråttom till batterikompetens och fabrik. Vi kan tolka deras ointresse som ett stilla erkännande av att de inte har kompetens att ens ta över fabriken.
I stället har europeiska biljättar senaste tiden startat nära samarbeten med kinesiska tillverkare, både vad gäller mjukvara och batterier. Det kanske är nya huvudspåret för europeiska biljättar.
Europa initiativlöst
Men det är också illavarslande. I en elbil utgör batteriet 40 procent av bilens värde. Att inte kunna forska fram eller tillverka bilbatterier kan då bli en allvarlig black om foten för Europas bilindustri.
Det kan snabbt slå mot hela europeiska bilindustrin. Det kan rycka undan själva grunden, när vi inte längre producerar kärnan i den nya bilvärlden.
En lokal svensk signal i samma riktning fick vi häromdagen. Då svenska underleverantören till bilindustrin Leax styr om för att bli en mer aktiv leverantör till försvarsindustrin.
Samtidigt finns ytterligare en öppning. Biljätten Stellantis är ju delägare i Lyten. Är detta nya steg deras smygköp in i Skellefteås fabrik? Det vore en signal om både volym och ambitioner.
Lyten ger hopp
Lyten kan samtidigt beskrivas som en föregångare. De kommer från en nisch och spjutspets inom batterier. Deras litium–svavelbatteri har fyra gånger högre energitäthet än traditionella litiumjonbatterier. Det var just hög energitäthet som Northvolt brottades med.
Kan Lyten tillföra den kompetens som behövs för att få fabriken i rullning, så kan Skellefteå bli Lytens öppning till en massmarknad – och till Europa. Vilket i sin tur skulle ge europeiska biljättar ett alternativ bortom Kina och Japan.
På ett område skiljer sig Northvolt och Lyten ändå åt. Den svenska fabriken var mest fokuserad på elbilar. Lyten kommer från ett annat håll – och talar mer som batterinördar. Det kanske är precis vad Skellefteå behöver.
Mer om: batterier batterifabriker elbilar
Vad väntar du dig av fabriken i Skellefteå? /claes hemberg
Jag tror att det handlar en del om timing. Om det är tuffa tider och lågkonjunktur så skjuter väl bilföretagen upp investeringar. Och det var väl det som hände med en batterifabrik i västsverige. Man la inte ner planerna men man sköt upp bygget med några år. Just att Sveriges största biltillverkare verkar lägga pengar på att investera i en egen batterifabrik är väl också lite intressant. De kanske hellre vill liksom äga hela värdekedjan, eller så mycket av den som möjligt i alla fall, vad gäller batterierna. På liknande sätt kanske andra biltillverkare i Europa resonerar. Istället för att ta över en fabrik som har haft en del produktionsproblem så skyndar man möjligen långsamt, med sina egna bilbatterifabriksplaner. För batterier är nog framtiden för bilarna. Tittar man på Sverige så har det väl gått från mellan noll och två procent år 2015 till över 30% nu vad gäller nya bilar som har någon form av eldrift och batterier. Och ungefär samma utveckling med vindkraft, att det går långsamt i början men när det väl tar fart så ökar andelen på marknaden ganska mycket under några år (Fast vindkraft lär ju inte få lika stor marknadsandel som elbilar lär få, antagligen. Men det finns en likhet i att det går långsamt i början men att marknadsandelarna växer snabbare och snabbare). Politiskt så är ju även bensinmotorn och försäljning av nya bensinbilar på väg att förbjudas på olika håll i världen eller i olika städer. Så man märker väl vartåt det lutar på lång sikt, men frågan är mer hur fort det går. Bilbatterier är något som det lär bli högre efterfrågan på. Men strulande bilbatterifabriker kanske man inte vill ta över vid fel tidpunkt.
Radd, tack för tankarna. Dina tankegångar finns med i flera av de analyser jag jobbar på framåt. återkommer. /c