Hem » Energi brottas med tillit

Energi brottas med tillit

Energibolagen har rekordlågt förtroende, visar SKI. Samtidigt står branschen inför historisk utbyggnad och tekniska utmaningar. Vad är detta om inte en förtroendekris.

Under årtionden har svenskarna haft hög tillit till sina energibolag. De senaste fem åren har tilltron däremot fallit skarpt, enligt SKI. Tilliten är nu den lägsta på över 20 år.

Orsaken är omvärlden, säger gärna branschen. Ja, ojämna och stigande priser har gjort hushållen mer nervösa. Men bristen på förtroende handlar kanske mer om bolagens oförmåga att bemöta kundernas frågor, oro och tvekan.

Krisen är ju större än bara inom energi. Hushållen har samtidigt sin egen knipa efter inflationskris, dyra räntor och inför omställningen till elbilar, elappar och nya sätt att mäta el.

Här borde elbolagen kunna bidra med en trygg hamn. Ett skydd, ett stöd och någon att hålla i handen.

Enligt Johan Parmler, analyschef och vd för SKI, får branschen underbetyg i tre avgöranden kundmöten: digitalt, personligt och prisvärdhet. ”Titta på branscher med mer modernare kundrelationer. Där finns mycket att lära. Det handlar om att ligga steget före kunden,” tipsar Parmler.

Stora nya krav

Samtidigt står energibranschen inför enorma krav på förändring. De investerar enorma belopp, kopplar ihop nya tekniker och ska samtidigt effektivisera. Samtidigt blir de sågade av allmänheten.

Branschens behöver dessutom förklara och förankra sina åtgärder. För de behöver engagera hela folkhemmet; i att förstå förändringarna. Utan engagemang så riskerar hela arbetet gå i baklås.

Stora investeringar riskerar väcka mer missnöjda än förtroende. Ja, Kritiken kring priser, service och insyn har vuxit kraftigt senaste åren.

Hushållen är mest missnöjda

En talande skillnad i förtroendet märks mellan energibolagens hushålls- och företagskunder. Företagen är betydligt mer nöjda och behåller också sin nöjdhet på historiskt höga nivåer.

Olika energitjänster får också olika betyg. Fjärrvärme får högst betyg hos både företag och hushåll, medan elnäten får klart lägst betyg. Betygen är därmed inte alls så fasta och orörliga, utan går att påverka.

Mer i strålkastarljuset

Energibranschen själva talar om ingenjörskultur. Här finns många långväga och kompetenstunga tekniker, experter och analytiker. När många teknikfrågorna nu ändras i grunden stressar det så klart alla dessa ingenjörer. Därför har kundrelationer ofta hamnat i andra rummet och rentav i frysen.

I den nya debatten och nya kritiken vänds helt nödvändigt fokus till hushåll och företag. Där saknar branschen ofta en modern dialog och svar. De behöver bli mer vägledande. Det visar om inte annat SKI.

Då är det inte konstigt om branschen har problem med stora grupper passiva kunder. Tänk om kunderna istället var lite mer förberedda och varse. Vanligt folk ska inte hellre behöva agera varje sekund och minut. Men kan de lite bättre förstå och förutse vad som väntar, så lär tilliten återvända, växa och fungera i vardagen. Som i många andra branscher.

Risk för onödiga kostnader

Den låga tilliten till energibranschen är särskilt allvarlig, eftersom branschens stora förändringar de närmaste åren kommer att påverka hela samhället – från vardagsliv och industrier till resor och statsapparaten.

Bristen på dialog med allmänheten och samhället riskerar inte bara att göra elektrifieringen onödigt dyr, utan också onödigt långsam och fylld av missnöje. Där hela elektrifieringen tvärt om riskerar tappa vanligt folks stöd. Det vore synd. När det tvärt om kunde lägga grunden för ett nytt elektriskt folkhem med ökad tillväxt, teknik och välfärd…

/Claes Hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *