Antalet sålda tunga ellastbilar har dubblats de senaste två åren. De är ett årtionde efter personbilarna. Om lastbilar är en viktig industriell ryggrad i Sverige så borde vi ana oråd.
Försäljningen av ellastbilar har dubblats de senaste två åren. Hos Volvo. Det kan låta imponerande, men sker från bara 2 % till 4 % av försäljningen.
Jämför vi med elbilar så var nivån 2 respektive 4 procent så tidigt som 2014 och 2016. Ett årtionde har passerat. När vi ser hur bilvärlden skakas i grunden, borde det vara ett högljutt larm för Volvo. Men de rullar varsamt, eller kanske lomhört.
Ihålig brist på efterfrågan
Lastbilsjätten Volvo ursäktar sig med bristen på efterfrågan. Men det är knappast en vettig ursäkt för den som säger sig leda utvecklingen.
När Tesla rullade ut i Europa 2013 byggde de laddstationer på 120 kW över hela kontinenten. Det blev först legio 2023. Och nu rullar kinesiska bilfabriker ut både billigare och bättre fordon. Hur ska Volvo undvika både snabbare och bredare satsningar?
Att efterfrågan saknas är exakt samma sak. Inte kan Volvo mena allvar och säga att det är upp till chaufförer och åkerier. Varje säljare skapar ju sin marknad. Om det är någon som kan övertyga och visa vägen så borde det vara Volvo.
Diesel för lönsamt
Att Volvo tjänar alltför bra på diesel är en helt annan sanning. Gamla vinster lär däremot inte rädda bolaget om de inte får med sig kunderna.
Frågan är om åkerier och chaufförer inte är dieselns första offer. Eftersom elen kräver större skala och längre horisont. Att inte Volvo tydligare och snabbare visat vägen här är något av en gåta.
Industrihjärta i fara
Frågan är kommer industrilandet Sverige om tio år tackar Volvo för att de avvaktade elektrifieringen? Ett skifte som vi vet kommer, och att Volvo möter allt starkare konkurrens i lastbilar världen över.
Att Volvo säger sig dominera ellastbilar är ett ihåligt argument. Titta på tillväxtmarknader som Indien och Indonesien. Konkurrensen där säger något om framtiden.
Titta bara på hur långsamma bilmärken nu genomgår en industriell kris av historiska mått och kämpar för sin överlevnad. Ska Volvo Lastvagnar undvika samma öde, är en fråga som hela Västsveriges industri borde ställa sig långt mer högljutt.
Mer om elfordon elbilar ellastbilar
Vad väntar svensk industri?/Claes Hemberg