Elen ändrar inte bara teknik och bilar. Även industrin flyttar och bygger nya försörjningskedjor. Mest heta adresserna är nu i Tjeckien och Slovakien. Undrar om svenska underleverantörer är beredda på detta.
Den tunga bilindustrin kan se radikalt annorlunda ut redan de närmaste åren. Elbilar ställer krav på mer mjukvara, mindre fordon och lägre prislapp.
Ny elbilsteknik tvingar fram helt nya och långt mer snabbfotade produktionskedjor. Det gör att Östeuropa lockar flera nya bilmärken, batterifabriker och leverantörer.
Att 40 procent av värdet i en elbil kommer från batteriet ger industrin en helt ny syn på ekonomi och prioriteringar. Dessutom innehåller de mer mjukvara, sensorer, elektronik och koppar. Det kräver nya produktionskedjor.
Det handlar inte bara om att ersätta fossila motorer med elmotorer. Eller att kardanaxlar och växellådor ersätts med mjukvara och elledningar. Biljättarna tar chansen att tänka om från grunden.
En ny ung industri
De har inte något ok, tradition eller historik som ger förutsägbara svar kring forskning, utveckling och produktionskedjor. Tvärtom har de byggt en nära nog helt ny industri.
Tydligast är kanske andelen mjukvara. Elfordon är i grunden enkla. Det gör att mjukvaran tar långt större plats och möts av skyhöga förväntningar.
Även tempot lär stressa europeiska industrin. Kinesiska elbilsmärken talar nu om 18 månader från idé till färdig bil i butik. Här talar den fossila världen fortfarande om 6-7 år. Bakom detta ligger en rad vägskäl.
Dubbla team
Högre tempo handlar om både tekniktankar och automation. Startade du en bilfabrik från noll, så kan du ställa helt nya högre krav. Och det märks.
Sista kvartalet 2024 levererades en helt ny elbilsmodell i Kina varje dag. Under året tog även elbilarna över 50 % av försäljningen för första gången.
Dubbla utvecklingsteam är ett nytt konkret sätt att arbeta i nya fabriker. Istället för att ett lag bygger en bil, så får två lag konkurrera om de bästa idéerna och lösningarna. Det höjer både tempot och kvaliteten.
Tävlar om leveranser
Mjukvara från ax till limpa är också ett naturligt krav när du inte har gamla bestämda underleverantörer, utan lägger ut beställningar löpande för att fånga upp de hetaste, bästa och snabbaste leverantörerna.
En tävling där med, kort sagt. Det liknar mest ett onlineköp. Du får tio olika förslag. Väljer det som har bäst kvalitet och bäst leveranstid till rimligt pris. Det är en helt ny bilindustri vi ser växa fram.
Mer om den elektriska bilindustrin
Hur ska svenska aktörer klara detta?/Claes Hemberg