Försäljningen av elbilar väntas stiga över 40 procent i år, visar färsk analys. Anledningen är rekordmånga, 160 nya modeller av elbilar, rabatter och stöd. Frågan är om det kan rädda europeisk bilindustri.
Efter det svala intresset för elbilar i fjolår väntas en återkomst med besked. Orsaken till det stora hoppet i försäljningen är tyvärr inte stark efterfrågan – utan stimulanser, rabatter och subventioner.
Konsumenterna i Europa är alltjämt kraftigt pressade efter de senaste årens inflationsvåg och tycks föga intresserade av elbilar. Att som nya lilla el-Renault lansera med baguette istället för växelspak, säger något om krisen.
Kö med rabatter
Den snabbt stigande försäljningen bygger på mer generösa biljättar som ger större rabatter och erbjudanden.
Allt för att sälja fler elbilar och undvika 10-tals miljarder i böter. Bara i Storbritannien var fjolårets rabatter och stöd motsvarande 65 miljarder kronor.
160 nya modeller
Vd för Mercedes, Ola Källenius, talar om ett fyrverkeri med fordon för att stimulera efterfrågan. Det är smått sent påkommet kan vi tycka, när europeiska tillverkare tappat merparten av försäljningen i Kina.
Därför syns rekordmånga elbilar på väg ut till den europeiska marknaden. 160 nya modeller, ofta små, enklare och billigare, räknar oberoende analytiker Matthias Schmidt. Med andra ord väntas mer köpvänliga modeller. Frågan är om det räcker.
Prispress fortsätter
Europeiska konsumenter lider fortfarande av tuffa år med inflation och pandemi. Andrahandsmarknaden för gamla bensinbilar är skral. Andra, mer långsiktiga köp som möbler och inredning är också avvaktande. Svensson är försiktig.
Det är därför Riksbanken och Konjunkturinstitutet talar om att räntan ska fortsätta att sänkas. Konsumenten behöver det för att repa mod.
El-affären ny i grunden
Däremot kommer inte bilbranschens kris vara över, oavsett hur många fordon de säljer. Årets stora våg av nya fordon kommer sannolikt att minska bolagens vinster, flera år framöver.
Att arbeta om en affär till el, är långt mer komplicerat än trycka ut 100 elbilar. Det handlar om mjukvara hela vägen från forskning till leverantör. Full automatisering är självklart.
Bara senaste kvartalet producerade kinesiska tillverkare 1 ny modell per dag. Totalt 90 nya modeller dök upp. Och det är ingen särskild storsatsning, utan vardagmat.
Mer om bilindustrins kris
/claes hemberg