Tech, batterier och mjukvara höjer tempot i nya bilindustrin. Men gamla bilmärkena hänger inte med. Särskilt synligt är det i Tyskland. Det är bråttom att bryta trenden, om de inte ska stänga fabriken för gott.
Det är en rad nya bilmärken som leder fordonsbranschen snabbt framåt. Men de i täten rullar mer på tech än på hjul. Och det är namn de flesta av oss aldrig hört tidigare. Och de rullar fort framåt digital carmaker index.
Mest påfallande är att inga gamla amerikanska eller europeiska bilmärken är med i toppen, utan Ford, GM, BMW och Mercedes dyker först upp kring en tiondeplats.
Forna jättar tappar än mer
Utvecklingen senaste åren talar än mer emot de forna jättarna. De hänger inte med framåt. Istället är alla nya märken som står för de tekniska framstegen.
Senaste året har kinesiska BYD tagit steget förbi de forna biljättarna. En ny eljätte tar plats. Det är också en rad både kinesiska och amerikanska e bilar som leder den tekniska utvecklingen. Och den ärmar sig första platsen med stormsteg.
Tesla sticker ut i toppen. På den trista sidan. Bolaget är det enda av 7-i-topp som att har tappat teknisk höjd, senaste året.
Tyskland på bromsen
Under tiden går tyska finansministern Habeck ut och talar om landets stora svacka. Habecks fokus är mest pengar till infrastruktur. Tänk elnät, kraftverk och vägar. Han nämner inte tech, batterier och mjukvara en enda gång. Inte heller bilindustrins svacka berör han.
Sjukdominsikten pyr däremot bland bilbyggarna. Volkswagen planerar att stänga fabriker, första gången någonsin. Mercedes valt att samarbeta med koreanska batteribolaget LT. Eftersom de själva inte har någon batterifabrik på hemmaplan. Med tanke på att batteriet är den dyraste delen i elbilarna säger det kanske något om vart Europas industri är på väg.
Att Volkswagen som storägare i Northvolt låter fabriken i Skellefteå köra så nära diket, är en varningssignal i sig. Så många batterifabriker har de inte att välja mellan.
/claes hemberg