Priserna på batterier har rasat hiskliga 92% senaste årtiondet. Anledningen är växande produktion i Kina. De startade först och vuxit mest. Lägre efterfrågan från fordon kan öka trycket mot batteriparker.
Att företag i Kina var först ut är inte konstigt. Det var omvärldens mobiltelefon-fabrikörer som gärna förla sin fabriker i Kina.
År 2008 besökte jag första gången BYD i Shanghai. Där satt fortfarande unga medarbetare och rullade batterier för hand till till mobiltelefoner.
Industriella dominanter
Idag är ettan i batterivärlden Contemporary Amperex Technology, eller CATL. Fordonbolaget bygger egna batterier, och har dessutom slagit sig in på att äga både gruvor, fartyg och kemifabriker. Så central har batterierna blivit.
Samtidigt blir inte alla batteridrömmar reda fabriker. Idag står 19 gigafabriker på vänt i Kina. För just nu produceras långt mer än efterfrågan. Det bäddar för prispress kan vi tro. Diskuterade vi på Di.tv.
Än så länge går mestadelen av batterierna till fordon. Senaste åren kommer däremot batteriparker i allt större fokus. De kan agera buffert och minska trycket på att bygga ut elnät. De kan också lagra sol- och vindkraft.
Mer om batterier
/claes hemberg