Nya versionen av effektavgiften blir tydligare; i namn, pris och stöd. Frågan är när? Den skulle ha kunnat vara klar här i juni. Då skulle nya avgiften spara många miljarder åt hushållen.
Idén med den nya elavgiften är just att spara tiotals miljarder. Det gör vi genom att använda elnäten smartare. Det kan vi eftersom elbolagen i dag kan ta hjälp av modernt datorstöd, mjukvara och appar.
Syftet är ju att vi ska slippa bygga ut elnät i samma dyra takt. Vinnarna är hushållen. Bolagen tjänar inte en krona extra på greppet. Så är lagen utformad.
Problemet har varit usel vägledningen till hushållen. Så illa att endast en av fyra svenskar förstått den nya elavgiften. Därför har myndigheten startat ett arbete att städa och fixa i elbolagens röra.
Få förstod den nya avgiften
Kruxet är instruktionerna till elbolagen. På en fri marknad fick nära fria händer. Därför fick hushållen en uppsjö av olika namn, regler, avgifter och förklaringar. Detta insåg Energimarknadsinspektionen (Ei) redan i höstas.
Deras städjobb är redan i full gång. En rad nya instruktioner, så kallade ”föreskrifter”, var redan på gång före sommaren. Det gäller både namn, prismodell, teknikstöd och vägledning.
Ett namn lanseras
Första misstaget var att varje nätbolag fick sätta sitt eget namn på den nya avgiften. Därför har vi sett en djungel med både 10 och 15 olika namn och smått märkliga förklaringar.
Här väntas inspektionen föreslå ett namn som alla ska använda, så att vi slipper alla avarter. Valet lutar åt ”effektavgift”, så att alla talar samma språk.
Prismodeller saneras
Även bolagens sätt att mäta och ta ut avgiften varierar hiskligt mycket. Några talar om fem pristoppar och andra om en pristopp. Några vill mäta per timme, dag och andra per månad. Några har lagt avgiften som 5 procent av nätavgiften och andra har lagt 40 procent.
Ja, bolagen har gjort det hemskt stökigt att vara elkund.
Här väntas myndigheten föreslå tre pristoppar per månad. Eftersom effektavgiften ska märkas borde priset snarare ligga på 20–30 procent av hela avgiften. Om nu avgiften ska inspirera till förändring så måste den ju märkas.
Samtidigt ska hushållen få långt bättre stöd både i förklaringar och teknik, för att slippa sköta styrningen i praktiken.
Alla i lägenhet slipper
En viktig signal är att alla i lägenhet helt kan slippa elavgiften. Detta har Göteborg Energi redan fått igenom. Ytterligare sju bolag har ställt sig i kö för att få samma undantag.
Nu väntar ytterligare 160 bolag som också kan söka samma dispens. Det lutar kort sagt mot att alla i lägenhet slipper. Då talar vi om 6 av 10 svenskar.
Automatisk vägledning
I dag saknar de flesta nätbolag vettigt teknikstöd. En app som gör styrningen automatisk är naturligtvis att föredra.
Dessvärre saknar många bolag kompetens. Lösningen är att små nischade servicebolag kan serva olika slags nätkunder. Men då måste nätbolagen öppna för externa tjänster. Även det kravet är på gång från myndigheten. Här har tröga bolag hittills fällt krokben för sina egna kunder.
Mer om effektavgiften elpriser nätavgifter
/claes hemberg