Hem » Affärsdriv till styrelsen

Affärsdriv till styrelsen

Affärsdriv underskattar vi mest. Bra grejor säljer sig inte själv. De har jag sett i företag, stiftelser, kultur, politik och myndigheter. Till en styrelse där jag arbetar söker vi nu uttalat affärsdriv, för att vässa oss i konkurrensen. Sök vetja.

Kvalitet är bra. Men när många produkter och tjänster uppfattas förrädiskt lika så måste vi märkas på annat sätt.

Service kom i ropet med alla tjänsteköp. Våra konsumentjättar mötte upp med stor kundsupport och köer. Nu senast med kassa robotar.

Handeln på nätet fick sedan leveranser att bli en styrelsefråga. För den leverans som når mig inom ett dygn är värd mer.

Betalningar på swish, direkt, trustly eller på kort… bara det kan lyfta eller stoppa ett köp. Med cyberhot tassande i hasorna.

Gång på gång vill vi bolag, politiker, myndigheter… mäta resultatet i ett konkret värde. Det kan vara i kg, tid, kronor, meter… Vi är så sakfokuserade att vi lätt glömmer att diskutera relationen.

Affärsrelationen nr 1

I en affär, medlemskap eller medborgarskap finns hör och häpna två parter. Där köparen inte har tid att analysera alla val. Så hon väljer med hjärtat.

Om vi inte lyfter blicken och ser att relationen har ett värde, en styrka och en trygghet. I den relationen borde vi även räkna in partners, leverantörer, teknik… Affären lyser genom hela kedjan.

Det gäller förstås inom allt från företag, kultur, myndigheter, stiftelser eller politik. Jag har jobbat med allihopa. Var och en medger samma sak, även om vi klär in det med egna ord.

Relationen måste kännas. Och affärsrelationen måste kännas ömsesidig. Många år framöver. En fråga som borde upp i många fler styrelser. Affärsdriv sökes. För kan inte styrelsen tänka relation, kan en undra varför verksamheten ska göra det.

Hur driver ni på affärsrelationer?/claes hemberg

 

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *