Hem » Tech-dandyns död

Tech-dandyns död

Nya techbolag i all ära. De kan födas en förmiddag, vara busenkla att kopiera och grusas redan i kvällningen. Ja, det kan gå fort från hyllat helgon till dyrt blindstyre. En tech-dandy. Här mitt senaste samtal med en…

Kusligt många nya bolag gödslar med ord som algo, kod och moln. Som om var och en satt på en världsunik uppfinning. Och de vägrar att medge att deras programkod snart kan härmas av dussintalet. Och vad avgör vem som ska ror hem trofén? frågar jag tech-dandyn tillbaka. Han har svårt att fånga frågan.

”Den som har bäst kod vinner”, svarar technokraten. Det är ju kod han kan. Jag skakar på huvudet. Om kod går att kopiera så är det knappast koden som avgör bolagets framgång. Om du faktiskt har prickat in en superkod, så kommer även den inom en vecka ha många superkopior därute. Hur ska du klara dig då?

Kruxet är att technokraten har glömt ett, nej flera, nyckelord.

Det måste först handla om upplevelsen. Nyckelordet är användare, fanskara eller kund. Frågan är hur koden (tjänsten) uppfattas, gillas, ratas och diskuteras. Den som skapar mest och bäst eko ute hos användarna får köerna. Den som skapar mest affärsnyttigt eko, bärgar lagerkransen.

Hur då? Först bara: det andra perspektivet som technokraten ofta missar. Marknaden med konkurrenterna. Barn som spelar monopol vet vad marknad och konkurrenter är, gör och stör. Men technokraterna ser bara sin kod… Och jag frågar:

Vad gör de andra där ute? Om liknande koder snart gör tio olika varianter på ”ditt erbjudandet” där ute. Att då hävda din förträffliga kod blir en tunnsådd sanning. Technokraten undviker min fråga och pratar kompetens, kod, teamwork istället…

Jag ger mitt förslag på handlingsplan:

A) Bygg vidare på bolaget utifrån TRE, helt olika affärsmodeller. Låt det bli helt olika användarnytta och erbjudanden. Det är enda vägen att verkligen testa er själva. För att se fördelarna och svagheterna i varje unika modell. Finns här bara en modell så lever ni ju extra farligt, när konkurrenterna vaknar…

B) Testa varje affärsmodell på helt olika användare. Och testa dem därefter på tre helt olika investerare. Då har ni provtryckt affären. Ja, investerare är inte technokrater. Då skulle de aldrig överleva. De kan matematik och marknad. Först efter detta nålsöga kan ni fördjupa den affärsmodell som ni, era användare och investerarna tror mest på. Men först:

c) Affärsmodellen ska orka längre än lanseringen. Den ska älskas 3-5 år… ja 20 år! Rätt affärsmodell måste också ha tjänster och service som tillkommer efter år 3, 4, 5… Som särskiljer er från alla andra. Plita ned dem. Utvärdera.

Lägg märke till att den modell som användarna gillar behöver inte vara den som investerarna mest gillar. I så fall skulle jag gå på kundernas darling. Investerarna kommer att förstå vägvalet lite senare bara.

Först här någonstans kan technokraterna med öppna ögon välja bästa affärsmodellen. Och de modeller ni väljer bort, kommer nya konkurrenter snart snappa upp och växla upp. Hoppas ni då valt den bästa modellen. Om inte annat vet ni väl vad som väntar er själva och konkurrenter hinder och raviner.

Senast häromdagen frågade en technokrat mig varför jag envisades med att tala så mycket om användarna. ”För de kan betala din lön”…

En utmaning för technokraten är ödmjukhet. Att släppa blicken från sin dandy-spegel. Han måste blicka bortom koden. Ja, han är oftast en ”han”. Och han muttrar: ”Om kunderna inte förstår oss så är det kunderna som har problemet”. Jag håller inte med. Kunder, konkurrenter och kapitalet väljer det som är bäst för dem. Inte bäst för technokraten…

Det är lätt att stanna vid rubrikerna om de stora glättiga värderingarna och investeringarna. Men jag ser techdöd. Drömmar utan räls. Tankar utan fokus. De flesta technokrater dör så, snabbt och effektivt. Utan att på riktigt någonsin ha tänkt på en verklig användare och ännu mindre träffat vare sig en användare, en kund eller konkurrent… Inte heller hann de testa sina affärsmodell …

Vad säger du till technokraten?/claes hemberg

Det påminner exakt om händelserna i bankvärlden för 20 år sedan. Plötsligt fanns där 15-talet snabbfotade nätmäklare. De hett Aktiedirekt, Teletrade, Nettrade,  Etrade, Matteus, Nordiska … idag finns ingen av dem kvar. Bara två nischbanker. Men det är en annan historia.

2 kommentarer

  1. Ted säger:

    Snyggt! Jobbar inom user-experience inom området! Design behöver bli så mycket mer än bara rita linjer som blir kod. Vi måste verkligen lägga räls!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *