Kanibalisering. Länge härskade Robinson Cruses brutala minnesbild. Men idag nämns ordet mer kopplat till rädsla och oro hos företagare. De är rädda för att konkurrera med sig själva. Nonsens. För idéer är sällan unika. Däremot är tajming fullständigt unik. För tiden går ju som bekant bara i en riktning. Mitt ledord är pröva, pröva… en dag är tajming rätt.
H&M diskuterade näthandeln redan år 2000. Det har många glömt idag. För det var nog tio år för tidiga. Sedan kom konkurrenter och sopade banan och kritiker hävdar att H&M aldrig kommer igen. Vi får väl se.
Kamerabolaget Kodak lär redan på 80-talet jobbat med en digital kamera. Men kvaliteten var för dålig. Dessutom skulle den ju konkurrera med originalet. De la ned projektet. Ajdå.
Historien upprepar sig. Närmaste varje vecka hör jag företagare som med oro nämna ordet kanibalisering. De syftar på oron för att en av deras egna nya produkter ska sänka vinstmarginaler hos en annan äldre produkt. Det gör att samma företagare gärna blundar, väntar eller struntar i att lansera nya produkter.
Istället seglar allt som oftast en konkurrent upp med samma produkt. Den kanske inte slår direkt, men efter en tid så kommer tiden ikapp idén och plötsligt tycks denna variant vara saliggörande.
Det är ju märkvärdigt konstigt. Idéer är naturligtvis sällan unika. Eftersom människor har liknande upplevelser, tankar och bryderier så kommer någon annan antagligen en dag fram till samma idé som en själv har.
Men tajmingen är tvärt om. Nuet, är ohejdbart bara just nu. När en idé verkligen ska slå är omöjligt att veta. Då kan vi bara sikta på tur. Eller envishet. Eftersom turen är jämnt fördelad över alla människor och bolag, så borde envishet vara konkurrensfördelen utöver det vanliga.
Jag tänker: Den som har en idé kan bara pröva, pröva och pröva. Till slut kan den perfekta tajmingen vara där.
Knappfri telefon med glas fanns redan skisser på under 90-talet, hävdas det. Först år 2007 som Iphone gjorde sensation. Och sedan dess varit sinnebilden av en modern telefon, med vinstmarginaler som de gamla telefonbolagen Ericsson och Nokia aldrig var i närheten av.
Prototyper talar gärna techbolagen om. De syftar på prover och tester. De kan digital testa en produkt miljontals gånger, innan konsumenten ens har sett den. Men är tajmingen fel så spelar det ju återigen ingen roll. Nästa våg av prototyper borde vara tajming-prototyper.
Har du tajming? /claes hemberg