Hem » ”Ta tillfället”

”Ta tillfället”

”Styr bolaget efter den ekonomiska oron. Och hitta nya affärer. Det är nu det gäller att visa framfötterna”, säger Gunilla von Platen, när vi diskuterar krisen.

Hur samhället och näringslivet påverkas av krisen är förstås svårt att sia om. Vi diskuterar V-kurvor och U-kurvor. Jag väntar mig en V-kurva i branscher som infrastruktur, telekom, energi och andra med långa investeringscykler. De har inte råd att stå på bromsen. Andra branscher lär få en U-kurva, som fordon och detaljhandeln, som står inför andra utmaningar med elfordon ömsom näthandel.

”Krisen kommer att bli en omställning för många bolag. Det gäller att se problemet som en chans till förändring. Det är svårt, men det går,” säger Gunilla.

Författaren till klassikern Black Swan, Nassim Thaleb säger på Bloomberg: ”Corona gick att förutse. Det finns ingen ursäkt för att inte vara beredd på något av det vi ser nu.”

När virusoron nådde Sverige märktes det genast hos bolag inom kundservice berättar Gunilla idag jobbar både inom Transcom och Xzakt. Gunilla startade för 20 år sedan sitt Xzakt och vet hur de ska ta sig genom kriser. Detta är den tredje i ordningen, för Gunilla:

”När en kundbransch får problem gäller det att söka kontakt med de mer offensiva kunder. Häromveckan ställde sig några gamla kunder på bromsen. Framför allt var det inom klädbutiker och varuhus. Då fick vi snabbt leta efter nya kunder istället. Svaret hittade vi mest i matvärlden. Hela den volym vi tappade i hos gamla kunder har vi nu vunnit hos helt nya kunder, som väljer att vara offensiva, när andra bromsar.”

Bilden går igen från andra kriser som Gunilla arbetat sig igenom.

”Det är nu i krisen som de nya företagen skapas. Det är nu de stora marknadsandelarna kan byta plats. Och vi kommer att få se nya miljonärer och miljardärer dyker upp.”

Gunilla ser en allvarlig smäll för näringslivet, som samhället behöver mildra.

”Det vi ser nu är vårt tids Krugerkrasch. Visst går gamla värden förlorade, men vi kommer också se mycket nytänkande, nyföretagande som skapas nu. Att då stänga skolor gör att företag som är livskraftiga kan få ytterligare problem. Vi måste hitta nya vägar framåt.”

Den svenska vägen att låta individen själv ta ansvar har visat sig fungera i Sverige. Men det betyder inte att det är ”ett experiment” som utländska medier hävdar. Vi i Sverige har ju större tillit och anpassning till samhället. Det gör att outtalade regler fungera.

Gunilla berättar om ett internationellt tech-bolag som i krisen har fått mycket att göra, när allt fler använder tekniken, vilket kräver extra mycket kundservice. Och att krisen tvingar medarbetare att vara hemma, hindrar inte heller Gunillas affärssinne.

”Vi sköter kundservice åt ett internationellt tech-bolag, med hjälp av över 1 000 hem-agenter. Vi kallar dem så när de jobbar hemifrån. Med kundservice åt olika kunder, med samma fulla it-stöd från vår sida. Skillnaden är bara att alla har hem-stationer. Något vi testat och utvecklat under lång tid, för att vara mer flexibla. Något som gör att vi dessa dagar kan vinna nya kunder.”

Vilka personer och bolag ser du tar nya tag? //claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *