Hem » Svenska tech sticker ut

Svenska tech sticker ut

Svenska bolag är tre gånger vanligare i EU:s satsning på artificiell intelligens eller deep-tech. Bland dessa ”Deep30” är hela fyra bolag svenska. ”Anledningen tydlig. Svenska företag är mer tekniktunga, nyfikna och öppna,” säger Fredrik Hånell, nordisk affärsutvecklare för EU:s deep-tech-satsning EIT Digital.

EU:s satsning på deeptech-bolag är inte särskilt välkänd. De gäller endast 30 bolag per år. Dessa får desto mer stöd, råd och kontakter. Bolagen är med i programmet under rullande 12 månader. Varje månad sker nya antagningar här och där i Europa och tidigare Deep30-bolag får lämna plats.

Att hela fyra svenska bolag finns med bland dessa Deep30, överraskar på mig. Förklaringen är att det svenska samhället genomsyrats av digitaliseringen på ett sätt som få andra. Lägg till att vi är ett litet land, vilket gör att företagare snabbt planerar för en större gärna en global skala.

”Bolagen i projektet har redan lämnat startblocken och har sina första stora kunder i ryggen. Bolagen har i snitt 10 anställda och omsätter några 3-5 msek”, berättar andremannen i EU-satsningen David Berglund.

Bolagen är i färd att skala upp och växla upp verksamheten till större bolag och eller internationellt. Här kommer EU:s rådgivare in med konkreta nätverk, affärskritiska möten och erfarenheter.

I Europa finns EU:s organisation för Deep30 hittills i 15 länder. Projektet har pågått i tre år och Sverige har idag två personer verksamma; Fredrik Hånell och David Berglund. Bägge har en bakgrund som entreprenörer.

”Våra personliga nätverk i kombination med att vi jobbar för EU öppnar givetvis flera extra dörrar,” säger David Berglund.

Jag gillar formatet. Här finns inget blint bidrag eller bistånd. Dessa EU-utsända rådgivare agerar affärsmässigt. De lånar EU:s trovärdighet och nätverket i andra länder. Men annars är det strikt business. De tar betalt.

”Vi öppnar i snitt för ungefär ett högkvalitativt affärsmöte varje vecka. Då följer vi också med på mötet och coachar löpande om bolagen vill”, säger Fredrik Hånell.

Av möte resulterar i snitt tjugo procent till en affär. En nivå som många andra skulle drömma sig saliga kring. Det rör sig sedan om kundaffärer för mellan en halv och 5 msek per år.

Prislappen som bolagen betalar för EU-rådgivarna är 500 000 kr för ett år. Summan betalas tillbaka efteråt. Och faller samverkan väl ut kan EU-rådgivarna även ta del av vinsten.

”Prislappen kan verka stor, men vi letar också efter bolag som kommit förbi första nålsögat och nu har en fungerande affärsmodell. Vi är ”upp-skalare”. Vårs årskostnad motsvarar en halv anställd. Där ska vi överprestera,” säger David Berglund.

//c

3 kommentarer

  1. Anders Eriksson säger:

    Hej!
    Tycker du fortfarande att AP7 såfa är ett bra val för premiepensionen?
    Med vänlig hälsning,
    Anders

    • Claes Hemberg säger:

      Anders, Absolut. Skälet två enkla: bredd (en global fond) och billig i världsklass. Jag har svårt att hitta något bättre för en vanlig sparare, som inte ser pension som ett lotteri, utan en viktig lön, under 30 pensionsår. /c

      • Jacke77 säger:

        Hej Claes.
        Med den svaret kan alla ha nytta med sitt långsiktiga sparande utan att krångla till det. Bara välja billigaste Global index fond överallt samt privat med automatisk månadsköp. Under tiden kan man göra något i lugn och rå medan man får riktig fin pengar tillväxt som sköter sig själv. Tryggt och riktigt bra. Stör inte natt somn som är jätte viktigt för en god hälsa. Ha det så bra och tack för alla goda råd du ger till småsparare.
        Mvh. Jacke77

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *