Hem » Superchippet en varning

Superchippet en varning

Det nya chipet innehåller 208 miljarder transistorer. Ja, det är ofattbart. Eller bara helt logiskt. Men markerar också något Europa saknar. Vilket kan bli en allvarlig hemsko för vår industri.

Mer elektrifiering

Nvidias vd Jensen Huang är mäkta stolt. De har klämt in över 200 miljarder halvledare (transistorer) i det lilla kortet han håller i handen. Omvärlden häpnar. Min farfars första radio innehöll 1 transistor.

Alla de som väntade att chippen nått vägs ände fick fel, åtminstone i år. Det är tur det. För då hade mycket mjukvara fått stora problem. Istället fortsätter insikten från 60-talet. Moores lag: Antalet transistorer per chip dubblas var 24 månad.

Plånböckernas roll är tydlig. Nvidia har lagt ned obegripligt stora 100 mdr kronor i forskning så har chippet blivit klart. Anläggningen för att serieproducera dyrgripen kostar lika mycket till.

Huangs chip är inte heller till någon vanlig mobiltelefon. Utan bara chippet kostar 400 000 kronor stycket. Det är helt och hållet avsett för AI-utveckling, i datorhallar av det stora formatet.

Därmed är chippet ingen direkt konsumentvara, utan snarare världen minsta och mest påkostade forskningsanläggning. Allt för att möjliggöra utveckling av ny mjukvara.

Stärker elektrifieringen

Så långt är detta en raketmotor för fortsatt utveckling av mjukvara, elektrifiering och forskning. Med snabbare mjukvara kan processerna i elektrifieringen bli mer exakta. Varor, tjänster och fordon kan styras mer noga.

De aktörer som får tillgång till chippet ser säg redan som i ett försprång. Likt en ny valla i skidspåret. Eller nya motorer i Formel 1. Det ändrar fart, taktik, träning och resultat…

Europa hänger inte med

Men här har Europa ett problem. Vi hänger inte med. Vare sig i råvaran halvledare eller utvecklingen av mjukvara som är grunden i elektrifieringen, som är grunden i industriella utvecklingen framåt.

Renaults vd Luca de Meo är numera uppenbart pressad av elbilar från Kina. Häromdagen utbrast han högljutt i Financial Times. ”Vi i Europa måste satsa på mjukvara och chip”.

Skott i foten

I samma andetag ville Renualt vd att Europa även flyttar fram kraven på elbilar några år. Likt USA nyligen flyttade fram kraven från 2027 till 2030. Men vem gynnar det? Inte konsumenten, inte europeiska bolag. Utan det gynnar ju bara de som redan är före: Tesla och BYD.

Mer elektrifiering

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *