Hem » Slaget om globala medelklassen

Slaget om globala medelklassen

Världens största bolag med världens största livstilsprodukt gör inga fel, kan vi tro. Men Apple har missat eller valt bort den nya globala medelklassen, på 5,5 miljarder människor. Något som omvänt Volvo personvagnar faktiskt kan lyckas med.

Steve Jobs era kanske har påbörjat sin nedgång. Försäljningen av hans Iphone faller nu 15% jämfört med i år. Mest faller det i Kina.

Den dyra prislappen på deras telefoner har gjort att Apple länge var bäst i Väst. Fortfarande idag kommer varannan dollar från Nordamerika. Men de tappar ute i världen. Kina faller nu till bara 1/6 av försäljningen. Och då talar vi om världens största konsumentmarknad. Det är delvis Trumps fel, men också bolaget som valt den dyra vägen, vilket inte lockar den globala medelklassen.

För den som ska bli bäst i världen måste idag förstå och vända sig till den globala medelklassen, på 5 mdr människor. Västvärldens 500 miljoner räcker då inte långt. Den stora medelklassen har visserligen långt mindre plånböcker men är också betydligt mer långsiktiga kunder, eftersom deras ekonomi är på tillväxt.

Hur borde Apple då agera? Titta på bilvärlden där samma märke blandar dyrt och billigt, el och bensin… Volvos personbilar är kanske det bästa exemplet i vårt närområde. Så länge de var ett svenskt bolag med svenska glasögon steg inte försäljningen nämnvärt. I amerikanska händer gick det ännu sämre. Det var först med kinesiska ägare som bolaget lyckades att på allvar växa utanför västvärlden. Helt nyligen rapporterade de 600 000 sålda bilar på ett enda år.

Med andra ord: du måste förstå och tänka Asien och resten av världen. Annars blir du snart omkörd. För i Asien väntas mer än varannan av världens medelklassare bo. Vem är bäst rustad för detta. Apple eller Huawei?

Men är det inte okej att bara ha 500 miljoner medelklasskunder? Det är lite som Ford tänkte på 20-talet. De var först ut med folk-bil, men är idag knappast de som drar världen fyrhjulta utveckling. Du måste leta efter större marknader för att växa mest och bli bäst. Omvänt var Ford just nära döden så sent som 2008. Fords fall tog flera årtionden. Idag går det säkert snabbare.

Apple har sålt så många iphone de någonsin hinner med att producera, kan någon tycka.  Att sänka priset för att nå bredare, har inte varit nödvändigt hävdar bolaget. Kritikerna har inte varit sena att beskriva bolaget som fet och lata. Det märks också i värderingen av bolaget, som varit mycket lågt för att vara en teknikjätte.

Dag för dag tycks nu verkligheten springa i kapp Apple. Istället väljer unga kineser, indier och afrikaner telefoner från Korea och Kina. Därmed kommer också dessa telefoner utvecklas mest. Så enkelt är det. Den som har störst och mest krävande kunder utvecklas bäst och tjänar mest. I Kina dominerar istället kinesiska jätten Huawei som har närmare 30 procent. Samma trend kan vi vänta i andra tillväxtregioner.

Afrika är extra underskattat. ”Under 100 dollar ska en smart-phone kosta, så slår mobilen i Afrika”, sa en reklammannen Baharat Thakrar, i Kenya till mig redan 2012. Och jag måste säga att han fått rätt. Dagens billigaste smart-phones är billigare än så, och säljs nu som smör. Idag säljs endast var sjätte iPhone går till Kina, som har den klart största marknaden. Försäljningen i jättarna Indien eller Afrika bryr sig Apple inte ens om att rapportera.

Apple svar har hittills varit större bredd med klocka, padda, lurar, musik… men ingen har i lönsamhet varit i närheten av den gudabenådad iphonen. Servicetjänsterna växer på, men nivån är så låg att det kan inte rädda koncernen. De kan rädda teknikbenet, men inte rädda telefonbolaget. Om Apple nu ska vara bäst på telefoner?

Jämför gärna med Ferrari, som är nöjda med att tillverka några 8 000 bilar varje år. Men där är knappast Apple. Nej, ska du utveckla världens bästa mobil, måste du antagligen tillhöra de riktigt stora märkena. Om nu inte Apple siktar på telefonvärldens Ferrari, förstås. Men då ska prislappen ned en bit…

Hur tänker du om Apples framtid?/claes hemberg

 

4 kommentarer

    • Claes Hemberg säger:

      Lindahl, hoppas allt är bra med dig. Den här bloggen både liknar och inte liknar min tidigare. Kvar finns samhällsperspektivet. Däremot undviker jag privatekonomi. Det har jobbat med tillräckligt under mina 20 år på Avanza. Frågan för samhället kan jag däremot nog aldrig sluta med. Säg till om du saknar något! /c

  1. Max säger:

    Jag håller med fullständigt! Jag föredrar Apple och använder det så länge jobbet betalar, fast jag hade inte betalat 11-12000 kr ur egen ficka, då man kan få en riktigt vass Android för hälften.

    • Claes Hemberg säger:

      Max, ”så länge jobbet betalar” säger du. Kanske är detta bara ett svenskt fenomen. Men ändå intressant; Hur länge kommer arbetsplatser eller privatpersoner vara beredda på att lågga ut dem pengarna om nu produkterna är så lika men en av dem kostar hälften? /c

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *