Hem » Löpande bandet XXL

Löpande bandet XXL

Löpande bandet växer nu utanför fabriksbyggnaden. Ett meta-löpande band, som sträcker sig ut i samhället, till vårt köksbord. Filosofiskt? Nej, strikt ekonomiskt. Med stora effekter, lönsamhet och klart mindre utsläpp. Nyckeln jag tittar på nu är en flotta med el-lastbilar. Och initiativet kommer inte från en fordonstillverkare. Utan två helt andra; matkedja + techbolag (Lidl + Einride) gör gemensam sak. Detta har jag jobbat med och förundrats över senaste tiden.Grunden är ett bredare perspektiv: Motorn har varit i blickfånget under 1900-talets era av bensin- och diesel. Med eldrivna fordon kan vi bredda bilden. Hela processen, från idé till lastning, transport till ankomst hos kund, är plötsligt en enda process. Och med större omfång finns klart större potential till enorma effektiviseringar och mycket mer.

Starten för ellastbilar öppnar för ett löpande band XXL. Nu kan vi koordinera alla, från tekniker, chaufförer, logistiker, programmerare, olika bolag och butikshyllor, till vårt köksbord. Hela samhället blir en del av samma löpande band.

Ett exempel är landets första flotta med el-lastbilar ska nu rulla ut. I Stockholm. Tricket är att göra det med stort fokus, för att verkligen fullfölja varje detalj. Därför sker det lokalt, i några stadsdelar i Stockholm. Redan vid tiotalet lastbilar väntas de påtagliga synergierna.

De två som tänkt ihop den här planen är Carl Ceder logistikchef på Lidl och Robert Falck grundare av Einride. Senaste veckorna har vi diskuterat vägskäl, steg och grepp.

Bara det faktum att initiativtagarna inte är från lastbils-världen, utan från livsmedel och tech, säger något väsentligt till mig. Carl Ceder beskriver det så glasklart:

– Med el-lastbilar sparar vi både på stadsmiljö, klimat och även plånbok. Inom närmaste åren är ambitionen att merparten av våra lastbilar i stan ska ge noll buller och noll avgaser, säger Carl Ceder, logistikchef Lidl.

Att det sker just nu är spännande i sig. Svenska städers luft förbättrades redan på 80-talet, i takt med fjärrvärmens intåg. Idag är det mer fokus på fordon. Vanliga el-bilar ökar starkt med 51% per år, till 112 408 fordon i Sverige 2019 (Power Circle). Även andelen el-bussar växer snabbt. Men el-lastbilar är fortfarande mycket ovanliga. Robert Falck har en rak förklaring varför:

– Tekniken finns redan. För att få el-lastbilar lönsamma krävs mer datorstöd, digitalisering och koordinering. Det är en tröskel att ta sig över. Tack vare smartare drift kan el-lastbilarna bli 30 procent billigare per mil. Väl där blir el både billigare och effektivare än diesel. Den första el-lastbils-flottan kommer därför inte helt överraskande från en matkedja i samarbete med ett teknikbolag, säger Robert Falck, grundare Einride.

El-lastbilarnas kräver samtidigt ett nytt slags samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Med samarbete, planering och datorstöd är det möjligt att åstadkomma nya effekter och lönsamhet. Redan med en liten flotta på tiotalet el-lastbilar räknar vi med att se fördelarna, säger Carl Ceder.

Att städernas el-bussar är så många fler beror på att bussbolagen har en tradition av samordning och längre avtal. Dessutom kör bussar ofta samma rutt varje dag vilket avgjort underlättar planeringen.

– Tekniken är reda mogen. Och logistiker och slutkunder går idag snabbt mot digitala lösningar. Det gör att el-lastbilar kan dominera städerna redan om fem år, efter att Lidl nu kan öppna ögonen på hela transportsverige, säger Linnea Kornehed, grundare Einride.

En el-lastbil kan serva 3-4 Lidl-butiker. På sikt behöver Lidl därför 25-talet el-lastbilar för att serva sina 70-talet butiker i Stockholm. Även trafiken med lastbilar kan bli glesare tack vare att el-motorerna är tysta nog att få tillstånd för att köra på nätterna.

Första steget är el-lastbilar och smart ruttplanering. I nästa steg räknar Lidl med att kunna fjärrstyra el-lastbilarna på distans. Ytterligare några år länge fram så kan lastbilarna bli helt självstyrande.

Redan i höst kan Lidl börja minska trafiken, tack vare mer datorstödda rutter och packning.

– Att packa lastbilar effektivt är svårt. Med smartare packning och rutter kan el-lastbilen spara flera mil och timmar i veckan. Ju flera lastbilar vi kan samordna och byta laster och rutter mellan, desto smartare kan vi också köra, säger Jonas Hernlund, försäljningschef Einride.

El-lastbilarna förändrar även vardagen för yrkeschaufförerna. Det har historiskt varit ett ensamyrke. Framöver blir chaufför ett nära samarbete med programmerare, tekniker, utvecklare, logistiker och många andra.

– Ju fler perspektiv som transportvärlden kan ta med i bilden desto större utrymme för att spara energi, avgaser, tid och kostnader. Eftersom transportnäringen är en stor bov i klimatfrågan, finns här förstås väldigt mycket att göra, många år framöver, säger Jonas Hernlund.

Vad väntar du dig som konsument av transportvärlden?/claes hemberg

4 kommentarer

  1. Rebecca säger:

    På tal om elfordon, det vore intressant att få din bild av Michael Moores senaste dokumenter ”Planet of the humans” som finns gratis på YouTube och handlar om grön energi.

    ”The central thesis of the film is that reductions in consumption and population might be needed because humans can’t rely on green energy to achieve sustainability. One reason is that sustainability encompasses areas beyond fossil fuel concerns, (like species‘ extinctions due to habitat loss through agriculture). Another that human energy needs are too great. And finally that the green energy movement is corrupt and misleading. Various people and organizations in the United States claiming to promote green energy have actually been promoting biomass energy, largely meaning burning trees instead of fossil fuels, which is neither carbon neutral, renewable, nor sustainable. The film also claims that wind power and solar power don’t fare much better once all the inputs for construction and maintenance, requiring the use of fossil fuels, are taken into account.” /Wiki

    Allt väl!

    • Claes Hemberg säger:

      Rebecca, filmen har jag missat. Men de enkla sanningarna du refererar till, tål nog att nyansera en hel del. Låt mig kika på filmen, och fundera. Det jag ser på nära håll av teknisk utveckling och lägre utsläpp gör mig mycket optimistisk…/c

  2. Judith olofsson säger:

    Jag förväntar mig att järnvägen för gods byggs ut med smarta knutpunkter med avlastning till elfordon som transporterar sista sträckan till slutdestination. Alvastning av containrar med gods sköts av robotar.
    Jag förväntar mig att lastbilar från Europa inte tillåts att köra in i Sverige om de har för höga utsläpp.

    • Claes Hemberg säger:

      Judith, motsättningen mellan järnväg och lastbilar är en spännande fråga, som jag diskuterat med tekniker, logistiker den senaste tiden. Låt mig återkomma i den frågan. Järnvägen är ju hiskligt dyr att bygga ut… Under tiden: Har du några egna källor, tankar eller åsikter så släpp loss dem bara. Gärna här!/c

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *