Slutsålda tåg är inte alls slutsålda. Det finns osynliga säten på tågen. Det är bara SJ:s datasystem som inte klarar av att visa det. Bristen på mycket enkel AI… Samma utmaningar har hyresvärdar och en rad andra jättar, som missar kunden och istället tänker låg it-kostnad.
När SJ säger att tåget är fullt så kan du ändå åka med, helt laglydigt, med egen biljett. Du måste bara vet hur du bokar biljetten och kringgår det som SJ:s it-system inte klarar av att tänka ut självt.
Det hände mig senast alldeles nyss. Tredje gången på en månad.
Tåget är slutsålt står det över hela min skärm. Hela eftermiddagen finns inte en plats, enligt SJ. Men det är inte sant. För min biljettfråga tolkar systemet för trångsynt och osmart.
Ja, jag vill resa mellan två städer. Exakt var jag sitter är ju inte min fråga. Inte heller att jag måste ha ett sätt hela vägen. Utan min fråga gäller punkt A till B. Och då blir svaret ”Slutsålt”.
Köp delsträckor
Men om går in och köper två olika delsträckor så kommer jag fram hur smidigt som helst. Jag behöver bara byta vagn på vägen. När detta händer mig, hyfsat ofta, brukar jag byta säte på vägen, i exempelvis Nässjö eller Skövde. Andra orter går också bra. Poängen är att byta säte på vägen.
Istället för ett säte Stockholm-Lund, så bokar jag ett säte Sth-Nässjö. Plats 15. Och ett annat säte Nässjö-Lund. Plats 7. Och kommer fram exakt samma tid som jag tänkt och önskat.
Problemet är att SJ:s datasystem inte klarar av att visa alla säten. Jag hittar ändå mitt osynliga säte, på två minuter och kan ändå åka med. Inte för att jag är snabb, utan jag lärt mig datasystemets uppenbara brister.
Om SJ erbjöd delsträckor, skulle de kunna kanske få rum med kanske 10-20 procent fler resenärer. Ja, så många tomma säten brukar jag ha omkring mig på ”fulla tåg”. Och bäst av allt: detta skulle ge SJ mer intäkter, utan att kräva fler vagnar, personal eller ström. Bara mer intäkter och nöjdare kunder.
Kruxet är SJ:s datasystem som inte klarar lappa biljetter – korsa biljetter, matcha delsträckor, eller vad vi nu ska kalla det. Det är som att SAS bara skulle acceptera direktflyg.
Även i hyresrätter
En annan aktör som visat på samma svaghet är landets styra hyresvärdar. De som erbjuder hyreslägenheter. Med samma brist på flexibilitet så får de inte full omsättning. Utan folk har svårt att byta mellan olika storlekar på lägenheter. För kunderna ser inte hela utbudet. Och därför inte kan varken fråga eller önska sig ett byte. Det uppenbara beviset är att de som äger byter lägenhet i snitt var 7;e år så flyttar hyresgäster i snitt var 14:e år.
Tänk vad lite konkurrens skulle kunna hjälpa dessa jättar. Men utan konkurrens finns väldigt lite anledning att bli bättre, tänka utanför lådan och erbjuda det kunderna vill allra mest. Att resa med tåget. Eller att kunna bo i en lägenhet, närmare jobbet, dagis eller järnvägsstationen.
Tyvärr är dessa bjässar inte ensamma. Låt oss spana efter dem och tala om dem högt. Bara så kan vi påverka. För kunderna tycks inte stå i första rummet eller första sätet, för den delen.
Vilka bjässar vill du ”hjälpa”? /claes hemberg
Så sant!
Det är förvånansvärt ofta man ser digitala lösningar som inte är kund/användarorienterade och jag tror det blir än värre nu när Fastighetsbranschen skall digitaliseras.
Digitaliseringen har en tendens att bli ett självändamål istället för ett stöd.
Stefan, håller inte med. Eftersom ny teknik kostar både pengar, arbetskraft och ny organisation, så uppfattar jag att många verksamheter är väldigt noga med hur de förändrar tekniken och kontakten med sina kunder. Det stora problemet är, uppfattar jag, bristen på omställning av gammal teknik. Gamla bolag i oligopol däremot är enormt tröga. Titta bara på bankvärlden. Där är de nya apparna långt bättre än de gamla hemsidorna… Fastighetsbranschens digitalisering ser jag fram mot. Få ned kostnaderna. Öka rörligheten. Bättre försäkringar, har jag själv sett /c
Frågan är bara: Hur gäller SJ:s restidsgaranti i detta fall med ett antal enkelbiljetter? Det räcker antagligen att en anslutning/byte fallerar så spricker förmodligen alltihopa?
Mikael, SJ:s resetidsgaranti, finns den tänkte jag först. Sedan inser jag den är ingenting jag någonsin har tillmätt någon större tillit. Hellre att tågen ankommer i tid, än att prata garanti, tänker jag./c
Mkt bra inlägg.
Viggo, ja åk försiktigt. Och kul att du trivs i resevärlden. /c
Hej!
Bra tips om att köpa tågresan som delsträckor.
Du nämner inget om priset, så jag förmodar att det är lika mot attboka hela sträckan direkt?
Dennis, jag har inte jämfört det tillräckligt för att ge en bild där. /c
Tusen tack! Räddade min morgondag!
Så kul. Fortsätt!
Jag gjorde samma i höstas när jag skulle hem från Göteborg med sonen men nu har jag drabbats av ett annat problem. Har pendlarkort Sthlm-Lund vilket funkat hyfsat några månader men inte i helgen då swiftiesarna blockerat alla tåg så jag knappt kom hem i fredags och inte kom till jobbet i Lund alls i måndags. Jag borde åkt i alla fall då fredagsresan fick fyllas på med resenärer från ett trasigt tåg framför med resultatet en jötteförsening med ett överfyllt tåg med folk i gångarna och havererat wifi. Skall jag betala för sådan service med förlorade arbetsdagar för att man inte kan ha platser för de pendlare som räknat med att komma till jobbet?
Hans, tänker tillräckligt många som du och Swift, lär vi få se en prissättning anpassar sig. Då skulle antagligen Swift-fans få betala ganska dyrt för sista-sekunden-köp. Kan tänka bara att SJ inte är rustade för en Force major al La Swift. ÄN. /c