Gig-service växer, men kanske mest utanför techtunga gig-bolag. Flera stora konsumentbolag erbjuder nu gig-service. Det gör tjänsterna bredare, bättre och även dyrare. Priset 200-400 kr per timme är inte ovanligt. De visar mina 48 djupintervjuer i gig-branschen i rapporten ”Gig-bolag pressas att snabbmogna”.
Du kan få Telia skickar hem en ljudtekniker från Techbuddy. Ikea erbjuder monterad hylla. Bauhaus byter dörrlåset. Veterankraft sänder en trädklippare. Andra bolag skickar över nätet en hemlärare, läkare, psykolog…
En ny samverka över branscher växer fram. Där teknikbolag erbjuder kunder snabb exakt kontakt, medan stora konsumentbolag erbjuder stora kundgrupper mer vardaglig hemservice, över telefon, nätet eller hembesök.
Giggare är inget hot mot vare sig arbetsmarknaden eller svenska modellen. Det är en myt att bud-cyklisterna är giggare. De är bara bemanningsanställda. De är inte alls så flexibla som behövs för att gig-service ska tillföra något nytt. Ja, med flexibla enkla extrajobb så uppstår plötsligt en stor flora av tjänster som kan ske hur, när, var… kunden själv beställer.
När jag diskuterar traditionella industrins intresse för tillfälligare giggare är bilden märkbart sval. Både Teknikföretagen och Almega skakar på huvudet. Stora bolag behöver inte inhoppare, utan mest av allt långa relationer med kompetenta kollegor.
Det stora utbudet av gig finns istället bland extrajobb. Det sker några 5-7 timmar per vecka. Där personer utför en hobby eller tjänar extra. Jag pratar med Pehr som monterar solpaneler någon helg i månaden. ”För att det är så kul”.
Samtidigt märks en bred tillväxt inom digitala gig. Där väntrummet är bortblåst. Kunden ska inte längre behöva vänta. Nu är det istället giggare som med bra verktyg kan planera och serva, när, hur och var kunden vill. Gig-servicen kan serveras av läkare, ljudtekniker, lärare… men också händiga seniorer och teknikvana unga. Ja, en senior förklarar över telefon hur den unge ska montera en lampa. Nästa sekund kan den unge hjälpa senioren att uppdatera datorn.
Tekniken har öppnat nya vägar för tjänster. Men det är fortfarande människor som är viktigaste både i utbudet och efterfrågan av gig-service.
/claes hemberg
Tack till några av alla 48 intervjuade. De som nämns i rapporten är; Victor Bernhardtz, Fredrik Söderqvist, Tim Bjelkstam, Alok Ahlström, Olof Mattiasson, Lina Hultqvist, Matilda Hannäs, Mats Persson, Åsa Odin Ekman, Maria Christofi Johansson, Robin Szekely, Sofia Damm, William Schwartz, Matilda Waldner, Patrik Liu Tran, Jens Nilsson, Gustav Malmqvist.
/
Hej!
Spännande rapport, tack för läsning!
Vi genomför just nu en undersökning om gig workers med syftet att belysa skillnader i regelverk mellan olika länder. Kanske några av de du har intervjuat skulle kunna tänkas delta i vår undersökning. Kontakta mig gärna om du skulle kunna hjälpa till så vi når rätt personer, det vinner gigekonomin på!
/Clara
Projektledare
Nordic Viewpoint
Hej Clara, låt oss höras på mejl. Jag ser din mejladress. /c
Clara, regelverk är något jag inte titta så nära på. Naturligtvis är de viktigt att reglerna stödjer utvecklingen, men några experter där tycke jag inte jag pratat med. Men visst finns det personer inom politiken, forskning och facken som är inne på området. Men ingen renodlad regelnörd… Men låt mig tänka vidare /c