Alla industrier ska igenom nålsögat. El. Bilvärlden skakar redan i sina fogar. Pris är en nyckel. Några lovar samgåenden, andra dumpa priser, någon flyttar produktionen och andra andas mest konkurs. Detta blir spännande att följa. Som förebild och skräckbild för andra industrier.
År 2035 ska Europa sluta producera bensinbilar. Detta stressar förstås en gammal industri i grunden. En industri som finns i alla stora europeiska länder och en industri som många sett som sin ryggrad i den ekonomiska utvecklingen.
Dagsbilden är glasklar. Elbils-pionjärerna, Tesla och BYD, tycks stå stabilare än någonsin. Bägge med startår 2003 har på bara 20 åren tvingat branschen in i nästa era. På senaste tiden har de också startat en skoningslös prispress. Och snart väntas en andra våg av prispress.
Mer senstartade renodlade el-fordon har redan djupa problem. Rivian, Lucid och Polestar har sett sina aktiekurser dala 90 procent senaste åren. Om det är någonstans konkurserna lär synas snart. Jämfört med el-bilsjättar och gamla jättar saknar dessa nykomlingar mest både kapital och kanaler för att nå ut.
Prispress svår väg
Några gamla biljättar reagerat genom att sänka priser. Ford har sänkt, även Kia och Hyundai har sänkt priserna på sina el-fordon. Men pris är en svår kamp mot de mer mogna el-bilbolagen Tesla och BYD. Andra äldre biljättar ändrar från grunden.
Volkswagen ska tillsammans med konkurrenten Renault lösa el-gåtan. Tillverkningen måste bli billigare, säger de rakt ut. Under 280 000 kronor menar de. Renault Dacia sägs sikta på prisnivån 200 000 kronor, genom att producera i Kina.
Japanska biljätten nr 2 och 3; Nissan och Honda, ska utveckla gemensamma el-fordon, blev det klart häromdagen. Efter flera år av diskussioner om samgåenden väljer du ett gemensamt el-spår.
Gemensamma insatser är samtidigt ingen garanti. Vi kommer ihåg hur Renault och Nissan redan för tio år sedan lovade gemensam el-bil. Det blev inte av.
Bensin faller i pris
Försäljningen av el-fordon har hittills hämmats av prislappen. Det är ju inte konstigt att de är dyrare. Tekniken är ju ny. Bensin har branschen jobbat med i hundra år. Samtidigt slutar biljättarna nu utveckla nya bensinmotorer. Det gör att bensinbilarna kan falla i pris närmaste åren. Ändå väntas el-bilar snart vinna priskampen.
Idag är elbilarna ofta 160 000 kronor dyrare bensin. Det kan låta väldigt dyrt. Å andra sidan är de billigare att drifta, eftersom motorerna håller långt bättre. Priset för hela livscykeln väntas därför ge elbilar vinstlotten redan nu.
Konsumenten däremot har för liten vana av långsiktiga bilköp. Därför behöver prislappen ned, närmaste åren. Annars kan efterfrågan bromsa in. Vilka gör att sista åren fram till stoppdatumet 2035 kan bli stressigt, för både branschen, samhället och ägarna. El-fordon kräver ju en ny infrastruktur.
Och vi kommer få billigare fordon helt naturligt. I slutet av 2020-talet har såväl batteri- som fordonsindustrin lärt sig de nya villkoren. Då väntar sig analytike att Volkswagen kan producera de billigaste bilarna för 220 000 kronor. Men räcker det?
Ny prispress på gång
Frågan är om europeiska bilindustrin kan vänta så länge. Redan idag erbjuder kinesiska BYD fordon under 220 000 kronor. När deras produktion snart kommer igång i Ungern kan siffran även falla ned under 200 000 kronor, eftersom importskatter till Europa idag är en stor del av prislappen.
Under tiden tänker Tesla tvärt om och vill erbjuda en billigare el-bil. För att fånga en bredare publik. Men också kan en gång för alla sopa bort allt för naiva el-bilsföretagare.
Samtidigt gör BYD reptricket och lanserar sportbilar i riktigt dyra klassen. Eller för en U9 för över 3 miljoner kronor. Därmed pressar BYD även dyrpris-segmentet.
El-bilvärldens död och nya liv har bara börjat.
/claes hemberg