Hem » Dyrt att vara lojal

Dyrt att vara lojal

Lojala kunder betalar betydligt dyrare än de snabbrörliga. Det slår också mellan generationer. Äldre betalar långt mer än alla unga som flyttar runt. Det visar Finansinspektionen siffror.

Myten som bolagen odlar är förstås tvärt om. Här hyllas istället helkunder eller mångåriga kunder. Men till ingen nytta. Lojaliteten lönsamhet är en lögn. Bara säljaren vinner på er långa relation. Nu visar fakta hur det ligger till. Gratis kaffet är fruktansvärt dyrt.

De som varit kunder i över 2 årtionden betalar 12 procent mer än snittet. Under tiden de som varit kunder bara 3-7 år betalar 4 procent under snittet.

Fel kan någon tycka. Men det finns en logik, som bygger på bolagen historia.

Orsaken är att gamla bolag lever på gamla kundstockar. Där hittar de sin stora lönsamhet. På kunder som de hämtade hem på 70- och 80-talet… Att jaga nya kunder är därför inte alls lika intressant. Så är det i väldigt många konsument-branscher.

Nu talar Finansinspektionen om hemförsäkringar. Men vi känner förstås igen beteendet i bolån, telekom, olika banktjänster, elpriser, tidningar, tv-tjänster…

Det är inte bara nya som står mot gamla kunder i statistiken. Vi kan också se att det är en kamp mellan unga mot äldre. Eftersom äldre ofta vant sig vid samma elbolag eller bank. Medan unga är mer nyfikna, vill lära sig, flyttar oftare och är också beredd att pröva nytt.

Så äldre konsumenter är de stora förlorarna på detta rådande lojalitets-fusk.

Naturligtvis borde myndigheterna kräva bättre fakta till folket. Att alla konsumenter oavsett produkt eller tjänst en gång om året får fakta; hur mycket betalar jag jämfört med snittkunden. Och vad skulle jag tjäna på att ha just snittet. Det skulle driva på förändring.

Exakt denna nyckel i bolånevärlden, heter snitträntan och visar just på alla andras pris. Det är en bra start. Sedan behöver konsumenter förstås mycket mer stöd och vägledning, för att ta makten.

Det är bara upp till myndigheterna att tänka konsumentnytta. Det är väl för svenska folket de ska arbeta?

Ja dagens enorma utbud ger makt, att lätt jämföra och att enkelt byta. Så nog har konsumenten all makt i världen. Det är bara att svensson sällan insett eller tagit tag i sin makt. Under tiden har samhället enormt mycket att vinna på att konsumenten vaknar till. Särskilt med tanke på de tuffa år som stundar.

Hur tar du konsumentmakten? /claes hemberg

 

En kommentar

  1. Tomas säger:

    Jag byter avtal så fort det finns något billigare till samma förutsättningar.
    Tycker att jag är otrogen de bolag/banker med rätta. Folk är generellt sett alldeles för oroliga inför ett byte till något annat (läs billigare).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *