Hem » Skickade ut H&M 2016

Skickade ut H&M 2016

Om en ska tro börshandeln, så varierar värdet på våra bolag snabbt och rappt. Fakta visar tvärt om. Bolagens kvaliteter är förvånansvärt stabila. Men ibland händer dramatiska förändringar, som när Neox datadrivna portfölj valde bort H&M. Och fortfarande idag är de inte tillbaka, även om de bättrat sig.

Senaste året har jag lärt känna datadriven förvaltning i detalj. Personen bakom tekniken Peter Sjöholm, grundare Neox, låter varje dag analysera 6 miljoner data från 1 300 bolag. Datorerna klarar det 4 minuter. När han började för över tio år sedan var datorerna långsamma och det tog det 2 dygn.

Någon kan tycka datorer är tråkigt upprepande. Men det passar det här uppdraget. För konsekventa data i konsekventa bolag gillas av konsekventa datorer. På mänsklig svenska kallar vi samma bolag för ”kvalitetsbolag”.

Utfallet blir en rankinglista – en köp och säljlista. Varifrån Peter väljer bolag till sina kunders portföljer. Även om analysen sker dagligen är det kvartalsvis som han brukar göra förändringarna. Och även då är det bara 1-2 gånger per år han brukar behöva byta innehav.

För datorerna analyserar sina 282 faktorer på varje bolag så blir säger detta ofta bara ”mycket lite har hänt”. Men sanningen är att datorn egentligen säger: ”kvalitet håller i längden.”

Börsens bolagen förändras inte alls så snabbt eller mycket som vi människor tycks uppfatta. Det är inte en siffra som förändrar analysen, utan serie siffror och data under en längre period som måste till. Peter talar om att 38 procent av all data är ovidkommande skräp, som mer vilseleder än vägleder.

Att kvalitet varar visar inte minst Peters portföljer. I snitt stannar ett bolag i portföljerna ofta 5-7 år. Gärna längre, påpekar Peter Sjöholm. Goda kvaliteter kan ofta blomma ut efter 5 år. 

Ett bra exempel är H&M som under många år hade en exempellös utveckling. Kring 2014 däremot började siffrorna svaja och kursen kulminerade kring 365 kronor. Ganska snart sa Neox datorer ifrån. Men det var inte tillräckligt starka signaler för att säga sälj.

Istället föll H&M i Neox interna ranking. För att vara köp måste bolag ligga på topp 70-listan. Under vårkanten 2016 sjönk H&M under 70-nivån. Direkt såldes då aktien av. Sedan dess har Neox Europaportfölj inte haft några H&M. Senaste året har aktien återigen börjat att klättar i rankning. Men fortfarande ligger den på plats 121, så det är en bit kvar. Det visar om inte annat att datorn gillar långa innehav. Lite bättre tider räcker inte för att bli ett köp. Trenden måste vara tydligare än så.

En stabilt stark portfölj
Datorn gillar motvind
Vårt besök hos Buffett
Brus vilseleder börsen
Datorn blundar för rykten

LÄS mer om Neox portföljer

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *